Voorbij de drempel…
Een expositie met schilderijen van Wilna van den Heuvel en beelden van Leon Vermunt.

Wilna van den Heuvel, een Oisterwijkse kunstenaar met academische opleiding Utrecht, heeft een tweetal jaren gewerkt aan het project ‘Voorbij de drempel’, dat van 13 november tot en met 18 december te zien is in Galerie Oisterwijk. (In 2014 exposeerde zij haar project over dementie in de Leerfabriek in Oisterwijk). Tijdens het lezen van het boek ‘Mr. Gwynn’, van Alessandro Baricco, ontstond het plan bij van den Heuvel, in huizen te vertoeven en zich te laten inspireren door de omgeving. Een ruimte buiten haar atelier, ergens in stilte om de sfeer op zich laten inwerken. Van den Heuvel: ‘Als ik de bewoners zou kennen zou dit mijn vrijheid in het schilderen beperken, dus besloot ik tot de keuze, om bij huizen van onbekende mensen over de drempel te stappen. Een bijzondere en inspirerende ervaring! Een citaat van de hoofdpersoon om over na te denken: ‘ik hou niet van schilderijen omdat ze zo stil zijn. Ze zijn net als mensen die pratend hun mond bewegen zonder dat je hun stem hoort. Die moet je er dan zelf bij bedenken. Ik hou niet van die specifieke inspanning.’ De huizen waren stil, ik heb de indrukken en ervaringen weergegeven in een beeld. De kijker kan nu de specifieke inspanning doen om een eigen verhaal te vertellen.

Leon Vermunt is in 1952 in Roosendaal geboren. Na zijn academische opleiding in Tilburg vestigde hij zich in 1975 in Halsteren. Sind februari 2001 woont hij in Wouwse Plantage, waar hij een altelier, beeldentuin en bronsgieterij heeft. Hij is een van de weinige beeldende kunstenaars die zijn eigen beelden giet. In zijn atelier ontwerpt hij zijn beelden die hij volgens de ‘cire perdue’ methode ( verloren was methode) afgiet in brons, en soms ook in aluminium. De kunstenaar laat zich in zijn werk inspireren door diverse thema’s, waaronder de vrouwelijke figuur, de mens in beweging en natuurlijke, organische vormen. Bewegingen, actie, ronde vormen, zoeken naar evenwicht, een krachtige sierlijke lijnvoering en vooral elegantie maken zijn ode aan de vrouw uiterst tastbaar. Zijn beelden hebben het weke vlees achter zich gelaten en krijgen de stoerheid van brons, de souplesse van vloeiend metaal en de oerkracht van de gloeiende massa. De tentoonstelling wordt geopend op zondag 13 november a.s. om 15.00 uur en zal te zien zijn tot 18 december 2016.